web analytics

Webová analytika: bez nej to nie je ono

web analytics

Webová analytika: bez nej to nie je ono

Webová stránka predstavuje v dnešnom digitálnom svete prvý kontakt, ktorý s vami nadväzujú vaši potenciálni zákazníci. Je to miesto, na ktorom sa oboznamujú s vašou firmou, jej príbehom, hodnotami, produktami a službami. Je to miesto, na ktorom sa správajú a konajú určitým spôsobom, ktorý by ste mali poznať.

Prečo webová analytika?

Webová analytika predstavuje proces analýzy správania sa návštevníkov webovej stránky. Používanie rozličných analytických nástrojov nám umožňuje sledovať návštevníkovu cestu skrz celú stránku, pozorovať ako sa správa na každej jednej podstránke, kam kliká a kde trávi najviac času. Získame informácie o živote návštevníkov: z akej krajiny sú, aké je ich demografické zloženie (vek a a pohlavie), aké zariadenia najčastejšie používajú pri návšteve našej webovej stránky, aké sú ich záujmy a podobne.

Vychádzajúc zo získaných dát potom dokážeme prispôsobiť webovú stránku zákazníkom, ktorí ju opakovane navštevujú, sledovať objem nákupov jednotlivých zákazníkov alebo konkrétnych skupín zákazníkov či predpovedať, ktoré produkty zákazníci s najväčšou pravdepodobnosť nakúpia v budúcnosti.

 

webova analytika touch4it

Ktoré metriky jednoducho musíte sledovať?

Z rôznych nástrojov dnes už viete zbierať množstvo dát a sledovať mnoho metrík. Vykonanie podrobnej analýzy je tak pomerne časovo náročné a vyžaduje si plnú sústredenosť. Ak však máte menej času, ale chcete mať súhrnný prehľad o tom, ako sa návštevníci správajú na vašej webovej stránke a čo je pre nich najväčším „zádrheľom“, sledujte tieto primárne metriky:

 

Celková návštevnosť webovej stránky (overall traffic)

Keď hovoríme o návštevnosti stránky, hovoríme o počte návštev, ktoré získa za určité časové obdobie. Toto číslo je významné, pretože vám povie, či vaša stránka dostáva pozornosť, ktorú si zaslúži a ktorú chcete.

Napríklad, ak na stránku chodí denne okolo 50 návštevníkov, je to nízke číslo ak vaša stránka existuje už nejaký ten rok. Je to však slušné číslo, ak ste ju zriadili minulý týždeň alebo podobne. Inými slovami, je nielen dôležité sledovať samotnú návštevnosť, ale najmä aj to, ako sa vyvíja. V ideálnom prípade vaše čísla stúpajú so starnutím vašej webovej stránky.

Prečítajte si tiež: Ako pochopit cestu vášho zákazníka (customer journey)?

 

Miera okamžitých odchodov (bounce rate)

Keď niekto navštívi vašu stránku a opustí ju bez zobrazenia akejkoľvek druhej stránky, hovoríme o tzv. okamžitom odchode (jednostránková relácia). Miera okamžitých odchodov je udávaná ako počet jednostránkových relácií vydelený všetkými reláciami na vašej stránky.

Medzi najčastejšie príčiny vysokej miery odchodov patria:

━ Dlhé časy načítania

━ Neohrabaná navigačná schéma

━ Neatraktívny webový dizajn

Priemerná miera okamžitých odchodov na väčšine webových stránok je medzi 20 a 70%, samozrejme nižšia je lepšia. Ak je miera u vás nad 30%, bolo by dobré sa zamyslieť nad možnými príčinami a spraviť prípadné opatrenia.

 

Zdroje návštev

Noví návštevníci prichádzajú na vašu stránku vo väčšine prípadov cez odkazy namiesto zadávania konkrétnej URL adresy. Stránky, ktoré odkazujú na vašu stránku, sú zdrojmi návštevnosti a zvyčajne ide o:

━ Vyhľadávače

━ Odkazy z iných stránok

━ Návštevy z e-mailových kampaní

━ Odkazy zo sociálnych médií

 

webova analytika diagram zdroje navstev

Pomocou nástrojov na webovú analýzu môžete ľahko monitorovať svoje zdroje návštevnosti a podľa toho upravovať svoju stratégiu. Ak napríklad z vyhľadávacích nástrojov nevidíte veľkú návštevnosť, viete, že musíte prehodnotiť svoju stratégiu kľúčových slov.

 

Desktop verzus mobilné zariadenia

Existuje mnoho zdrojov, ktoré dnes preukazujú, že mobilné zariadenia sú najpoužívanejšie a prevažná väčšina návštevníkov prichádza práve cez ne, a preto každá webová stránka by tak mala byť plne optimalizovaná aj pre mobilné zariadenia. V prípade, že vaša analytika ukazuje, že väčšie percento návštevníkov prichádza práve cez smartfóny, pozdvihnite to ešte na vyššiu úroveň. "Hrajte" sa s jednotlivými elementami a obsahom a prineste svojim mobilným zákazníkom personalizovanú stránku priamo pre nich.

 

Noví verzus vracajúci sa návštevníci

V tomto bode veľmi záleží na type biznisu, ktorý vediete, no vo všeobecnosti platí, že vracajúci návštevníci sú tí najlepší návštevníci (obzvlášť pre internetové obchody je to veľmi dôležité). Ideálne sa odporúča dosahovať mieru návratnosti, t.j. počet opakujúcich sa návštevníkov, na minimálnej úrovni 30%.

„Dáta sú vzácne a vydržia dlhšie ako samotné systémy.“
- Tim Berners Lee, tvorca World Wide Webu

 

Ako postupujeme pri webovej analýze?

Medzi našimi ukončenými projektami máme aj také, v rámci ktorých sme pracovali na redizajne starej webovej stránky. Na úvodných stretnutiach si s klientami vždy prechádzame ich predstavy a požiadavky a zisťujeme čo ich vedie k záujmu o novú stránku, či sa chcú zamerať na modernizáciu webového dizajnu alebo na funkčnosť stránky.

Následne sa púšťame do analyzovania súčasnej webovej stránky, jej návštevníkov a ich správania sa, aby sme dokázali navrhnúť novú stránku prispôsobenú na mieru ich potrebám a správaniu sa. Analyzuje sa aj konkurenčné prostredie, aby sme dokázali pochopiť návštevníka a to, aké dojmy zažíva na stránkach konkurencie a aké informácie sú mu podkladané.

Dôležitý je nielen pekný dizajn, ale aj jednoduchá a priamočiara navigácia, ktorá navedie návštevníka presne tam, kam chce ísť. Vaša webová stránka môže byť akokoľvek nádherná, moderná a plná zaujímavých animácií, kým však návštevníka neprivedie tam, kam chce on a kam chcete aj vy, nebude to mať žiadny úspech. Ak je vo vašom záujme, aby si návštevník naštudoval ponuku služieb a na jej konci vyplnil kontaktný formulár, no nebudete ho priamo smerovať po tejto ceste a návštevník sa nebude vedieť k nemu dostať, nádherný dizajn neprinesie žiadny výsledok.

 

Ukážka nami vyvinutého webového portálu pre spoločnosť J&T REAL ESTATE:

eurovea riverside gif touch4it

Od analýzy ku dizajnu

Po vykonaní potrebnej analýzy aktuálnej webovej stránky nasleduje samotná fáza redizajnu, kedy navrhujeme nový UX/UI dizajn. Prihliadame na to, aby sme zachovali „imidž“ firmy, t.j. aby návštevník nemal pocit, že je na stránke akejsi novej firmy, ale že prišiel na stránku firmy, ktorú už veľmi dobre pozná a ktorá rastie a posúva sa dopredu aj po vizuálnej a digitálnej stránke.

Po návrhu nového dizajnu nasleduje user testing, t.j. jeho otestovanie reálnymi návštevníkmi. Tí vedia najlepšiu posúdiť skúsenosť, ktorú s webovou stránkou zažívajú. Veľmi ľahko sa totiž môže stať, že sa navrhne perfektný dizajn s jasnou navigáciou, no keď na stránku príde reálny používateľ, pre neho to až také jasné nebude a po pár sekundách odíde bez toho, aby dokázal prísť až k vykonaniu želanej akcie.

Po otestovaní a sfinalizovaní celého webového dizajnu prichádza na rad jeho implementácia a nasadenie na produkciu.

Prečítajte si tiež: Čo je to Customer Experience a prečo sa na ňu sústrediť pri návrhu digitálnych produktov?

arrow png

Premýšľate nad tým, že aj vaša firemná webová stránka by si vyžadovala redizajn? Neváhajte nás kontaktovať na hi@touch4it.com. Prvá konzultácia s našimi špecialistami je vždy zadarmo.