newsletter

5 užitočných trikov ako vytvoriť špičkový newsletter

newsletter

5 užitočných trikov ako vytvoriť špičkový newsletter

Newslettre sú v dnešnej dobe skvelým nástrojom na prilákanie nových zákazníkov, premenu návštevníkov na platiacich zákazníkov, udržanie si svojich stálych klientov, zvýšenie ich lojality a pod. Takže, ako ich navrhnúť tak, aby splnili svoj účel?

„59% marketérov z oblasti B2B tvrdí, že newsletter je najefektívnejší nástroj z hľadiska generovania príjmov.“ (WordStream)

 

1. Buďte kreatívni pri vymýšľaní predmetu e-mailu

Keď vám príde nový e-mail, čo vás zaujme ako prvé? Na základe čoho ho otvoríte? Vo väčšine prípadov sú to dve veci: kto je odosielateľ a čo sa píše v predmete e-mailu.

 

V prípade odosielateľa sa odporúča – ak ste firma – odosielať newslettre v mene reálnej osoby a nie cez informačnú e-mailovú adresu ako „info@....“. Ak posielate email so zámerom získať spätnú odozvu od zákazníkov, ktorí nakúpili vo vašom internetovom obchode, napíšte im v mene človeka, ktorý zodpovedá za zákaznícku podporu a vyvolajte v nich dojem, že práve ich názor je to, na čom vám najviac záleží.    

 

newsletter design
                                                                               Zdroj: ReallyGoodEmails | DesignModo

 

Spoločnosť HubSpot vo svojom blogovom článku „34 predmetov obchodných e-mailov, ktoré prinútia príjemcov ich otvoriť, prečítať a odpovedať na ne“ tiež uvádza niekoľko skvelých príkladov toho, ako pomenovať newsletter tak, aby ho ľudia otvárali.

 

Tu je niekoľko zásad, ktoré z nich vyplývajú:

 

1. Položte im otázku, na ktorú chcú poznať odpoveď a to ich „prinúti“ otvoriť daný e-mail.

2. Ak v databáze zbierate nielen e-mailové adresy, ale aj mená subscriberov, použite ich meno priamo v predmete e-mailu.

3. Vypýtajte si spätnú odozvu – a to tak, že sa ich napríklad v predmete opýtate: „Našli ste to, čo ste hľadali?“. Najlepšie to funguje pri návštevníkoch webovej stránky.

4. Čísla predávajú – ak posielate subscriberom ponuku na zľavu vo vašom obchode, nezabudnite to spomenúť aj v predmete: „50% zľava na....“.

5. Vyvolajte vo svojich subscriberoch dojem naliehavosti..., napríklad že majú poslednú šancu využiť vašu ponuku. Slovné spojenia ako „posledná šanca“ či „už iba dnes“ sú pre niektorých ľudí veľmi motivačné.

6. „X tipov pre....“ Vidieť, že niekto vám ponúka zadarmo nejaké tipy či triky do života je už len zo zvedavosti zaujímavé, no nie?

 

„Uvítacie newslettre – tzv. Welcome emails – sú naozaj veľmi efektívne: v priemere sú z hľadiska generovania príjmov až o 320% efektívnejšie ako iné propagačné e-maily.“ (WordStream)

 

2. Vyberte si iba 1 silné CTA

Pri vytváraní newslettra je dôležité si vybrať iba 1 hlavný cieľ, ktorý ním chcete dosiahnuť. Chcete, aby príjemca navštívil váš web? Aby využil promo kupón a nakúpil? Aby vyplnil formulár ohľadom jeho spokojnosti s nákupom?

 

newsletter design
                                                                                         Zdroj: KyleMillerCreative.com

 

Je v poriadku mať v newslettri viacero tlačidiel odkazujúcich na rôzne miesta, no výrazné (či skôr najviditeľnejšie) tlačidlo by malo byť iba jedno – a malo by viesť subscribera iba k tomu 1 cieľu, ktorý chcete dosiahnuť.

 

newsletter design planet
                                                                                        Zdroj: ReallyGoodEmails.com

 

3. Stavte na jednoduchý dizajn

Veľakrát sa stáva, že firmy chcú v newslettroch povedať toho veľmi veľa a výsledkom je tak zdĺhavý e-mail, ktorý by mohol príjemca čítať aj pol dňa. Niečo také určite nechcete. Do newslettra je najlepšie dať iba naozaj tie najpodstatnejšie informácie a navrhnúť ho v prehľadom a vizuálne príjemnom dizajne, v ktorom sa každý ihneď zorientuje.

 

newsletter masterclass design
                                                                                Zdroj: ReallyGoodEmails | Masterclass

 

4. Navrhnite prehľadný footer

Čo by mal bezpodmienečne obsahovať každý footer v newslettri?

 

  • Odkazy na vaše sociálne siete
  • Odkaz na možnosť odhlásenia sa z odberu newslettrov (Unsubscribe)
  • Odkaz na Privacy Policy
  • Kontaktné údaje (adresa, tel. kontakt,...)

 

Footer je posledná časť newslettra, ktorá by mala príjemcovi zhrnúť informácie o vás – kde vás nájde a ako sa s vami môže skontaktovať. Zároveň mu dáva možnosť naštudovať si ďalšie informácie ohľadom ochrany osobných údajov, ktorú zabezpečujete, alebo sa cez jedno tlačidlo môže odhlásiť z odberu vašich newslettrov.

 

newsletter footer
                                                                                Zdroj: ReallyGoodEmails | Snap Kitchen

 

Nebuďte smutní, keď sa niekto odhlási z odberu. Skúste zistiť, aké dôvody na to mal (v MailChimpe si napríklad človek vyberá z možností, prečo už ďalej nechce prijímať vaše newslettre) a možno sa z nich poučiť. Tak či onak však platí, že vždy sa niekto odhlási a na druhý deň sa zase nový prihlási, je to akoby taký „kolobeh života“.

 

5. Nezabúdajte, že A/B testovanie je kľúčové

Nikdy dopredu neviete, čo bude fungovať na vašich subscriberov, až kým to na nich neotestujete. Tak ako rôzne kultúry dávajú prednosť iným veciam, tak aj rôzne skupiny e-mailových príjemcov uprednostňujú niečo iné – respektíve vnímajú na niečo iné.

 

a/b testovanie
                                                                                     Zdroj: Thesocialmediafamily.com.

 

Čo sa najčastejšie oplatí testovať?

 

  • Predmet e-mailu
  • Čas odosielania (hlavne pri úplne prvých odosielaniach)
  • CTA (umiestnenie, farba, text)
  • Rozmiestnenie jednotlivých prvkov v newslettri (dizajn)
  • Odosielateľ (Reagujú lepšie na reálnu osobu alebo na firemný e-mail?)

 

Dobrá rada na záver:

Nezabúdajte na vyhodnocovanie!

Darmo budete týždenne rozposielať aj 10 newslettrov, pokiaľ ich nebudete vyhodnocovať a zisťovať, čo na vašich subscriberov fungovalo alebo nefungovalo, nebudete vedieť vytvoriť tip-top newsletter, ktorý dosiahne svoje ciele.

 

„Obetujte“ preto vždy dostatok času aj na tvorbu stručného reportu, v ktorom zhrniete výsledky newslettra a vyvodíte záver obsahujúci vylepšenia do budúcnosti.